Selasa, 27 Julai 2010

Meningkatkan perkembangan MOTORIK



7 HINGGA 9 BULAN

Pada usia ini, si kecil mula suka mengangkat punggung dan menurunkan punggungnya. kakinya juga semakin kuat. dia suka apabila anda memegangnya dan dengan itu,dia gembira untuk meloncat2 @menggerakkan kakinya.
**mm...Fitri pun...mcm tu jg...**

selalunya,pd usia 8 bln,sikecil mula merangkak dan ini membuat dia lebih gembira kerana sudah mampu bergerak ke sana ke mari.dia juga sudah pandai mengawal otot punggung dan bahunya apabila dia sudah mampu duduk dengan sendiri...
**mm...Fitri dah mula merangkak,duduk...**

Salah satu kepandaian motoriknya yang semakin berkembang apabila si kecil sudah mula berdiri sendiri..**Fitri dah mula belajar berdiri...tanpa pegang kerusi @ meja kecil dia***
Ia baik untuk perkembangan otot kakinya. ia juga melatih kedua tangannya yang akan bertumpu pd sesuatu objek untuk menahan berat tubuhnya sewaktu dia cuba berdiri.
Jika si kecil sudah mampu berdiri,ia akan berkembang lagi apabila kedua tanganya akan cuba beralih pegangan agar kakinya dpt berjln sambil tgnnya berpaut pd sesuatu objek utk menahannya drpd terjtuh...
**Fitri dah mula berdiri dan melangkah...tapi blum berjln lg...**

Isnin, 26 Julai 2010

Jus avocado


lebih kurg je mcm yang aku buat..hehe..minta maaf ye...copy gbr dr blog sape ntah...
semalam, tgk2 buah avocado dalam peti ais yang dibelah 2 hari sabtu tu x makan lg...
teringat semalam,kat sekolah.time sufr internet tu,tgk da blog tu dia wat jus avocado...mcm sedap je...n satu jenis lg tu dia letak milo...
so, korek2 isi letak dlm blender..letak susu cair.n milo sepeket...
pekat...mcm sedap je tgk...
ltk dlm frezer dulu...pg td,bru rs...hehe..not bad...
ada sebijik lg buah tu...tgk la...nantu leh la watkan jus tanpa milo plak...
alhamdulillah...dah lama teringin rs nak rs apa rsnya buah tu...k.milah selalu wat aiskrim dgn buah tu..
lastly...dpt jug merasa..2bijik tu RM8 lebih...x sangka mahal jugak..
blik semalam,dalam pukul 3,lepas amik anak,so,layan makan aiskrim avocado tu...
sedap lak rasanya..
so,y sebiji lg tu,d blend la...
simpan dalam botol...
nak tangkap gbr..x dapt...semalam bateri dah low...
tgk plak hari ni...coz,x cas lg baterinya...hehe...

ruam lampin (dah kurang)

alhamdulillah...mlm tadi tgk dah berkurangan ruam di punggungnya...
pg td pun dia jg dah x merengek2...
petg semalam,dalam pukul 5ptg ummi bg pakai lampin lunatots yang boleh bsuh(telupa nama nak panggil lampin ape)...
x smpi pukul 6...hehe...dia berak..patut bau semacam...jenuh la ummi nak sental lampin tu...
tp,alhamdulillah..guna sabun hijau cap kapak tu,x da pun kesan kuning bekas tut...tut...tu.
fitri dah belajar2 berdiri...baru melangkah selangkah..
semalam,dia panjat sofa...n terjatuh...nangis la..
n storage box yang dekat pintu bilik tu pun dia dah panjat...
ummi tgh iron bju..ayah tido...suruh tgk22kan anak kejap..
anak dok jerit2 bru nak bangun...
ummi jugak yang salah kalu anak jtuh..

Ahad, 25 Julai 2010

Ruam lampin

huhu...dekat pinggang,papan punggung Fitri naik ruam...sebab dia x tahan pakai lampin pakai buang tu ker?...sebelum2 ni ok je...
tgk dulu dalam minggu ni...cian dia, tido pun x bpe lena..gatai...
ummi n ayah akan ihktiarkan agar ruam tu berkurangan..
baru je Fitri nak baik demam...kene ruam plak..

Rabu, 21 Julai 2010

Adab2 makan

Al-Ghazali ada menyebut dalam Ihya Ulumiddin...
* Nafsu anak yang paling kuat sekali ialah pada makanan, maka didiklah ia:
1. Untuk makan dengan tangan kanan
2. Membaca Bismillah dan hanya makan makanan yang berdekatan
3. Janganlah dia mendahului orang2 lain yang lebih tua daripadanya
4. Janganlah dia dididik untuk tidur di siang hari kerana ia menjadikannya malas tetapi biarlah dia tidur pada waktu malam.

Semalam,tengah hari...bagi fitri dok dlm walker...
letakkan pinggan mkn dia...isi nasi sikit,sayur carot,brokoli,kentang...
alhamdulillah dia makan...
cuma ada terjatuh cikit2...dah pandai pegang dengan jari...
biar dia belajar makan sendiri..
cuma....lepas mkn,,dia muntah...semalam pun lepas minum susu...dia muntah...
mungkin angin kot...
lps tu..bg makn ubt kembung...kejap je lps tu,dia trus buang angin(kentut)hehe...
nasib tido mlm dia tak meragam...

Selasa, 20 Julai 2010

demam lg

anak selsema blik...dengan batuk..
pg td meragam je...brapa kali nangis pg ni...
baru je tumis nak msk nasi goreng...dah berbunyi...
ayahnya x da...lg la dia meragam...
sabar..sabar...
pkul 7 pg td ayahnya sampai...
tupun...baru diam cikit...
dah nangis...lg la berleja2 kuar air hidungnye...huhu...
cian je...
hrp kat umah pengasuh...x da la meragam sgt...
rini hri rabu...
blik lambat pulak tu..

Ahad, 18 Julai 2010

Demam

tiga beranak demam...ayahnya selsema ngan batuk lg..bru je minggu lpas baik demamnya..minggu ni..demam balik..cian,.ummi,selsema je..huhu..
anak nsib x teruk sgt demamnnya...
so,x meragam sgt...dah bg ubt...ok...
cuma pg ni...dia still batuk...
ayahnya x cht lg..ummipun sama...cuma dah kurg cikit...
alhamdulillah...
mg sumo cpt sembuh..amin.

bersabar dengan tangisan anak


kelebihan menangis...
ku kutip drpd buku..."Anakku Hebat Anakku Soleh"

1.Melatih anggota2nya,meluaskan usus2, mengembangkan dadanya,
memanaskan otaknya,menggerakkan keinginan kemanusiaan..

2.Seorang doktor Amerika telah membuktikan dgn eksperimen bhw tangisan
air mata seseorang yg menangis boleh membantu membuang protein2 dan hormon yg memudaratkan...


Semoga tangisan anakku itu bukanlah kesakitan semata2...
kalu menangis bukan sebab sakit...usah dipujuk2...
hehe...itu ayahnya ckp..
n bg ummi,Fitri nangis,mestilah bersebab...
lapar...x selesa...sakit...buang air besar...
sakit perut(kembung)...
Alhamdulillah...cht selalu anakku n ayahnya..
amin..

Padang Polo




Ayah bw Fitir p main d padang Polo...
so, dia bebas merangkak..
kat sna cma byk kanak2 yang sudah berjln...
kalu adapun...yang bru dpt kaki tu...cikit je...


tp,x sempat dia nak main sepuas2nya...hujan renyai..
so, bw blik umah la...
dah letih main...puas la tidonya...:)
ni kisah hari jumaat petang...

toy raider


Mainan fitri...toy raider..sebelum ni..tgkpun dia nangis..
dah lama,bru dia berani n tunggang rusa tu..hehe.. 
Posted by Picasa

moga anakku cht selalu...makcik ibah dah rindu kat Fitri...
kalu cl...msti ty bla nak blik..hehe...

cameron highland





rc="http://1.bp.blogspot.com/_kcS1kIxkjr8/TEMMK8uMyLI/AAAAAAAAAGY/OyE3dLm-PVo/s320/c+3.JPG" border="0" alt=""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5495249352560265394" />


cti ujg thun lepas...
fitri bru 3 bln...
p Cameron Highland ..2 Famili je...famili abg Midhat n my famili...
hehe...
2 hari semalm...
p kilang wat teh...teh Boh'....
p tmpat y byk2 pokok...n smpt tgk pokok anggur yang berbuah..
n jumpa k.ain...(Dr.Ain)...mmg ambil ubt hemopati kat dia...
stat pregnan...sampi skrg...anakpun mkn ubt hemopati jg...
x bg ubat lain...

Rabu, 14 Julai 2010

KBS 3

14.7.2010
Lepas waktu sek...SK Lambor Kanan mengadakan KBS 3 untuk murid Tahun 1&2
mula dari pukul 12.35-2.0 ptg..
amali solat, bacaan2 dlm solat...
semoga murid2 lebih mudah,dan dpt jdikan panduan utk dilaksanakan dlm kehidupan mereka seharian.
Syukran buat ustzh2 dan ustaz yang membantu melaksanakan KBS ini.

Selasa, 13 Julai 2010

pizza


teringat pizza yang buat tahun lepas...
balik kg..suruh adik beli bahan..
mak bancuh tpg..
kami adik beradik pun mula memproses buat pizza..
bakar...
baru kuar oven...dah licin...
sempat tangkap gbr satu je pizza nye...hehe...
utk abah...x letak daging burger...
kita org letak isi udang...so, abah makan...
best bla wat...abis orang mkan...
tahun ni...x berkesempatan lg nak buat...
tunggu blik semanggol...
n kene prepare dulu...
minta adik bli bhn2nye..
terliur rasa bila teringat blik pizza tuh...

Ahad, 11 Julai 2010

29 September 2010



baby lahir dalam pukul 2.08petang di hospital raja permaisuri bainun,Ipoh.
hari Isnin tu, lepas balik dari sekolah..terus balik ke Ipoh.
Adikku Asrar mengikut balik ke Lambor pg Isnin tu dari Semanggol...
Petang tu...turun air...so, aku dimasukkan dalam wad. mujur lah adikku ada..
dia yang teman pd malam tu...abang kamal balik ke lambor.
masuk ke labor room dalam pukul 9.30pg..
abang menemaniku sepanjang tempoh itu..namun,baby ku lahir selepas beberapa minit
abang keluar dari labor room tu..
dah baby kuar...uri ku x kuar lagi...uri sangkut...
pukul 6 plak baru ditolak masuk bilik bedah..
dibius dari pinggang ke bawah...
kuasa Allah...kita manusia x minta musibah jadi pada kita..
sebelum masuk ke bilik bedah...sekali lagi aku minta tengok babyku sekali lagi.
3.7kg...pukul 7 lebih baru semua settle...
aku ditolak masuk bilik.adik Ya dah ada menunggu...
malam tu...mak, m.ngah,m.njang, abah,abang but,pak long yet...datang melawat..
mak bawa nasi...
mak mertua n k.ct,abang edy,adik ilah,aiman datang dari kedah
alhamdulillah...semua selamat...5 hari duduk hospital...hari Jumaat baru bleh kuar...
anak kuning hari ke 3...
hari ke 7 baru balik semanggol...
bukan mudah menjadi seorang ibu...

famili day





famili day..lumut country resort
p dinner kat Restoran Bakar D'muara...
anak mau dok kejap je...lps tu...nak bebas..
dilepaskan...so...biar la dia merangkak dalam restoran tu..
hehe..

lepas dinner...blik tido...
anak tejaga malam tu...pukul 12 x silap...meragam..menangis
x henti..huhu...mungkin perut masuk angin.
beralih tangan la ayahnya dan umminya mendukung.
nasib lepas bagi makan ubat..
dapat juga fitri tido balik..

ayah kena cuti niaga malam minggu...
semoga famili day yang bakal dirancang akan datang
lebih baik...lagipu, kali ni...ustazah Sabtiah tidak dapat mengikuti
aktiviti kali ni..insyaAllah

data jqaf

hari ni...kena p PPD anto data yang dah buat.
hai...dah lama btul x buka blog ni..
x berkesempatan...mcm bz sangat...sebenarnya x pun...
cuma dengan keadaan boy yang sorang tu...
pantang tengok laptop..
hehe...dah bg laptop mainan dia pun...
yang kita punye juga yang dia berkenankan.
semalam baru siap copy sumo fail dalam cd...
harap2 tu...sumo data dah complete.
petang ni p anto...
Terdapat ralat dalam alat ini

Senarai Blog Saya

Cari Blog Ini

Catatan Popular