Isnin, 3 Oktober 2011

rempah segera mee bandung

Rempah segera mee bandung Batu Pahat kini dijual secara online. Famous sejak 1960an. Tiada dijual lagi di tempat lain. Dapatkan hanya di sini http://www.meebandungbp.com/aff/?id=545158


Jumaat, 30 September 2011

OSHKOSH RED FLOWER DRESS



RM 35
SIZE AVAILABLE :
12 MONTH
BERBUTANG DI DEPAN DARI ATAS KE BAWAH

OSHKOSH BLUE PURPLE FLOWER DRESS



RM 35
SIZE AVAILABLE:
5Y
SOLD OUT

Hari Lahir Fitri

Semalam,hari lahir Fitri..dah masuk 2 tahun...29.09.2011..
Semoga ank ummi cepat sembuh dr batuk,selsema..
Jd ank y soleh
dengar ckp ummi n ayah selalu
tadi,ummi ada belikan coklat Milo kecik utk Fitri..
Comot jer Fitri makan.ummi minta cikit pun,x bagi...huhu..
dah letih main,sekarang dah tido...semalam,time tido baru pakai baju baru..
ptg tu x nak pakai..x leh nak paksa2..nangis..
cuma tadi,dok ajak ummi p ayah..nnti malam kita balik p ayah la...
Fitri kena sabar...kena tunggu..k

Rabu, 28 September 2011

DEMAM LAGI

baru2 ni ank2 demam...sekarang dah ok..cuma stil batuk n berhingus...cian la kat ank2 ummi ni...alhamdulillah,syukur sgt2 ank2 ummi x meragam...mgkin diorg tau,ummi je y ada tgok2kan diorg...time ayah ada,ada la jugak ragamnya cikit2...

Fitri pun walaupun dgn berhingus,mahu dia mkn nasi...kdg nak mkn sendiri,kadg tu bersuap...
pg td pun...ajak p ayah awal2 pg td...jaga awal jugak pg tadi.adik jer y tido lg bila angkat masuk kete...Semoga ank2 ummi cepat sembuh ye...ummi bg mkn ubt...Hari2 ayah ty ank2 ayah mcm ner?cihat ker?ok x?..Setakat ni,ank2 ummi n ayah ok2 jer..

ZARA KIDS RED FLOWER DRESS




RM 35
Size available:
4-5Y

Jumaat, 23 September 2011

AIR SERAI

resipi air Serai

(2 liter air serai)

10 btg serai
250 g gula batu
2 1/2 liter air

cara membuat:

potong serai di belah 2
rebus
enak diminum dengan ais batu

Perkembangan Nur Raihana

alhamdulillah,Raihana dah masuk 5 bulan...n x lama lg,abg Fitri pun genap 2 thun.

pada usia 5 bulan ini,Raihana :

sudah duduk x diam..maklumat y ummi dapat bagi bayi y berusia 5 bulan ialah :

1)Pada waktu ini, perkembangan fizikal bayi anda meningkat semakin cepat dan pantas. Jika di ditiarapkan dia dengan mukanya memandangkan ke bawah, dia akan meregangkan tangan dan kakinya dan melengkungkan bahagian belakangnya, dan sekiranya bayi anda terlentang memandang ke atas, dia akan mengangkat kepala dan bahunya. Galakkan bayi anda bermain sambil meniarap: ini akan memaksanya mengangkat kepala dan dada untuk melihat alat mainan atau wajah anda, dan akan membantu untuk menguatkan otot lehernya dan meningkatkan kawalan kepala yang penting untuk membolehkan dia duduk dengan sendiri. Jika anda mengampu bayi anda dengan meletakkan tangan di bawah ketiaknya sambil membiarkannya mengimbangi kakinya atas peha anda, dia akan melompat ke atas dan ke bawah. Masa ini bayi anda dengan senangnya boleh juga membawa objek ke mulutnya untuk di periksa dengan menggunakan mulutnya.

2)mungkin kegemarannya pada masa ini ialah meniup air liur berbentuk seperti raspberi, iaitu berbuih-buih. Pada usia ini, adalah merupakan tabiat biasa jika bayi-bayi mudah terpesona dengan salah satu kebolehan barunya yang mana mereka akan mengulanginya untuk masa yang agak panjang. Ini adalah proses perkembangan yang normal. Kebanyakan bayi akan memahirkan diri dengan sesuatu kebolehan terlebih dahulu sebelum beralih kepada kebolehan yang lebih susah.

3)Pada bulan ini, anda perlu terus menggunakan waktu makan untuk mendakap, memegang dan memanjakan bayi anda – tidak lama lagi bayi anda akan menjadi sangat berdikari dan akan mengelak ciuman dan dakapan anda. Bayi anda mungkin telah menunjukkan tanda-tanda yang dia sudah bersedia untuk makanan pejal -- jika dilihat pengurangan refleks menjelir lidah secara automatik dan peningkatan minat terhadap makanan yang sedang dimakan oleh anda dan orang lain. Walau bagaimanapun, hanya susu ibu atau susu formula yang diperlukannya sehingga dia berusia enam bulan.

bla tgok abg Fitri lari2...n duduk depan dia,muka la gerak terkekek2...hehe.seronok ummi tgk..

Ahad, 18 September 2011

Menu tengah hari

daging ada ayah beli...search resipi d intenet...mm...leh wat daging masak hitam...
blog mana x perasan plak...n wat nasi hujan panas...tapi,x brp menarik sbb pewarna hijau x der.da 2 warna jer...
rasa no bad,tapi ayah x rasa lg...kene tuggu apa ayah nak komen.

Sabtu, 17 September 2011

Rendang ayam kampung

hmm..minggu lepas,dah agak ayah blik hr Khamis,so,dok pk2 nak msak pe..
ayam kampung ayah beli tu,sesuai masak rendang.coz kena masak lama cikit.nak bg lembut dagingnya.rancang nak masak nasi serai sama,tapi,x jd...hehe..masak nasi putih jer.
terlupa plak nak snap gmbar rendang ayam tu...ayah kata sedap gak..,selama ni,mana penah ummi masak rendang. lau ayam tu,wat sup @goreng jer.lgpun,kdg tu,lau masak,ayah pg2 bukn nak mkn sgt..lau msk lebih nnti,bazir jer..jenuh la ummi nak perabih sorg2.
ln kali leh wat lg...mkn ngan pulut kuning ker.
rendang tu,lain cikit...tgk resipi mana ntah,letak rempah kari cikit.
nak masak rendang kemboja belum berkesempatan lg..nnti2 la.
ayah kata,ummi x pnh masak nasi briyani ker,nasi ujn panas ker.ritu dia mkn nasi myk org wat time bulan posa..dia kata SEDAP..
ummi kene bljr2 la wat.nak wat,kene tuggu ayah comfirm balik umah n cukup bhn2 nye.lau x nnti,payah la nak simpan2 lak. tq ayah..bab mkn,ayah x pnh bnyk komen wlupun ummi msk x bape sdap. nnti ummi ltak resipi rendg tu...

Selasa, 9 Ogos 2011

anak sedaraku


handsome anak sedara mak ndak ni...besar nanti leh jd ustaz...alif balik semanggol minggu lepas,mak ndak x dpt blik sbb minggu sebelum tu dah blik kg,dah...
nanti lain kali plak.Fitri dok tgk video gbr abg alif main2 kat umah mak tok jer bila dok kat umah..

http://www.halal.gov.my/v3/index.php/ms/senarai-badan-islam-yang-diiktiraf

http://www.halal.gov.my/v3/index.php/ms/senarai-badan-islam-yang-diiktiraf

Selasa, 17 Mei 2011

selamat hari guru

buat semua guru2....rakan setugas...guru2 y mendidikku...jasamu ku kenang selalu...terima kasih...

Kami guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra putri negara kita

Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun Negara kita
Panduan hidup kami semua

Di bidang pembangunan
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta

Amanah yang diberi
Kami tak persiakan
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan

Lagu & Lirik : Hashim Ahmad

Jumaat, 29 April 2011

29 April 2011

hr ni,hr ke-11 dah...mgkin bg org y x pantg,jap je rasa ms berlalu...tp,ummi rs lmbt je ms tu nak berlalu...tmbh2 kalu dok mghitung hri2 y bakal berlalu...

nak cept jer lps pntg...hehe...
bby pun cht...hr ni,dah abis mengurut 3hr...so,kene bertungku plak hr2...

bby x bnyk ragam...mlm pun tido lena...jg bila dia lapar...
nama ummi x letak lg...menangis pun jrg2 dengr suara...
hrp bby cht...

Isnin, 25 April 2011

new baby 19.04.2011


kita sambung citer 18hb4....

dlm keadaan tido2 ayam tu,dgn sakit dtg jap dan pergi...ayah pun mula masuk tido dlm pukul 3...yela,takut Fitri meragam...meragam x nakkan umminya...nak ayah jer.sblm2 ni,lau ayah tgk ummi byk diam jer...ayah mesti ty,,,"sakit ker?"jwpn ummi...
'x la'

ummi tgk ayah dah tido....dlm pukul 3.30pg...dah rs lain...ingt nak p toilet buang air..bngun jer mengesot dr dlm kelambu,rs basah jer...nasib sempat kuar dr kelambu,lau x,basah la toto wat lapik tido tu...kain batik dah basah..x pe la...trus p toilet..buang air kecil...air ketuban tu,x turun plak...misi dah pesan,lau turun air,pakai pad..

so,lepas tu,ingt nak masuk sambung tido,dan masuk dalm kelambu,rasa lg air turn...
lepas tu,terus kejut ayah...x jadi la nak sambung tido...sblm p hospital,sempt lg p melabur...hehe...

ayah ty,nak p hospital ker?ummi diam...x per la...ciap pelan2..brg2 memang dah ciap dlm raga...dlm pukul 5lbih mcm tu kot,bru bertolak p hospital...dlm perjlnn,mnum air selusuh y k.ct n abg edi wat...

p cna,depa cek,dah buka 5cm n pas tu,masuk labor room dlm pkul 6...time tu,ayah x da...ummi dok sorg sampi dkt nak bersalin bru ayah msuk...huhu...

dri pukul 6 tu...sakit biasa jer...dlm pkul bper ntah..dah makin kuat sakit tu..rasa x thn sgt2...hanya Allah y tahu...sambil tu,dok ty,,mana suamiku...depa masuk air...lepas tu,depa masuk plak ubat...kata bg cepat cikit bersalin...peluh di muka ni,x larat nak sapu menahan kesakitan...rasa dok atas katil tu,mcm cacing kepanasan...sebelum tu,rasa jg ada gap x sakit...ni,sakit tu berterusan.. xdan nak rasa sakit tu stop jap,,,

rasa mcm sakit tgu nak brsalin fitri kurg cikit berbanding ni...mgkin sbb ayah dok tgu dr awal msuk labor room...org kata pemberi semangat...ayah masuk 2 labor room pg tu...mmg dah ready diorg suruh push...depan tu,punyer la ramai org...lau kat ipoh ritu,3,4 org jer x silap...ayah pun x tekata...x tau baper kali teran..y ingat,x nak jd mcm Fitri..dekat sejam teran,bby x kuar2..teran x kene cara...7.46pg tu,,,,baby girl selamat dilahirkan....ALHAMDULILLAH...ayah azan n qamatkan baby tu...

lepas tu,sakit kene jahit plak...hanya Allah y tahu..rasa kulit ker dgn isi kene dikait2 jarum...dulu,uri lekat,so,kene bius...x rasa per la kene jahit...x rasa sakit...

org kata,tanda2 bersalin bg tiap2 baby lain2...x tentu...tp,alhmdulillah,ada turn tanda...bleh la wat persediaan y patut...
alhamdulillah,ibu n baby selamat...
mlm tu,pukul 7mlm,dah boleh discaj...mlm tu,fitri meragam balik...cian ayah...x dpt tido...sampi pagi...org lain pun sama...

18hb4 2011

mlm tu,perut dah rasa lain mcm...sakit,mengeras..kontraksi...tp,x bpe sakit...so,x amik kisah sgt...coz sblm2 ni,sakit jgk...lepas2 tu...hilang la...abg pun cadang nak blik ipoh esoknya...dah x bersalin lg...

yela,keje y kat ipoh tu,tggl kejap2...bukan mudah tgglkan pd org lain...so,mlm tu tido mcm biasa..alhamdulillah,fitri y selalunya meragam,merengekkan ayahnya,mlm tu,tido lena...bg susu pun dia x meragam mcm mlm2 sebelum tu..lega jg rasanya...

so,lena pun sebenarnya,x bape nak lena jugak...hehe...

Rabu, 23 Februari 2011

BIRTH:WHAT TO EXPECT



By the time you are in your third trimester, like most expecting moms, you are already predicting what your birth experience is going to be like. You may have heard stories from friends and family, but remember – no two birth experiences are the same for any woman.

Having said that, the basic physiological process of birth have been the same since time began. One thing is for sure: you will go through three distinct stages and at the end of your pregnancy. Here is how it happens.

1431870_med-small


Signs of Labour
When your baby is due you’ll be obsessed about whether or not labour has started. Was that a twinge? Is this it? But ask any expert and they’ll tell you – you’ll KNOW when labour has really started!

Here are the most common signs of labour and can happen at any time after 37 weeks and would be considered ‘normal’. If you have any of these symptoms before this time (or you have any concerns generally, – no matter what stage you are at) please contact your doctor immediately.

A show -You may find a phlegmy-looking discharge, perhaps a little blood stained, either in your knickers or on the loo paper after you’ve had a wee. This is when the mucus which covers the cervix, protecting your unborn baby from the outside world, comes away. However, this doesn’t mean that labour is about to happen and you could have a couple of weeks left to go. ACTION: Contact your doctor if there’s a lot of blood, otherwise hold tight and mention this at your next appointment.

Waters breaking – this is when the bag containing the amniotic fluid your baby has been using as his own private swimming pool for the past nine months, ruptures and the fluid starts to leak out. Your waters may go with a pop and a gush – or an almost unnoticeable trickle as though you’ve leaked a little urine. And some waters don’t break until full-blown labour, or at all! ACTION: Call your doctor. Your baby should, ideally, be born within the next 24 hours even if it means giving you a little help to get there to avoid the risk of infection.

Contractions starting – they may feel like backache or mild period pains under your bump (and you may experience diarrhoea at this time, it’s your body’s way of getting ready for birth), they are the surest sign that labour is beginning. ACTION: Relax. You’ve probably got plenty of time. Time the length of each contraction and the gap between them. Sometimes contractions stop for a few hours, even overnight, and this may not be your full, proper labour yet. But call the doctor when the contractions become strong and frequent (approximately 20 minutes apart) and be on your way to hospital when they are 10 minutes apart or lasting as long as 45 seconds each time.

773819_med-small



At The Hospital

When you arrive, a midwife or doctor will take a quick look at you and:

1. Ask about the length and frequency of your contractions and whether your waters have broken.
2. Take your blood pressure, pulse and temperature.
3. May give you an internal examination to see how dilated your cervix is.
4. Feel your bump to determine the position of the baby.
5. Strap two belts around your tummy and hook them up to a machine that monitors the baby’s heart rate and your contractions (only for around 20/30 minutes so not too long).
6. Take you to a delivery room if your baby is on his way, a ward if you’ve got a while to go, or send you home if your labour isn’t properly established yet.

What birth is like
The three distinct stages of labour are – the contractions, next the birth, and finally delivering the placenta.

Stage 1
By the power of your contractions and the pressure of your baby, your cervix (the opening to your womb) will start to open (dilate) to its maximum 10cm. Contractions will grow from feeling like mild period pains to being intensely painful. When your cervix is fully dilated you may go through ‘transition’, which is when you feel a huge pressure inside your bottom and an overwhelming urge to push.

Stage 2
Once your cervix is fully dilated, your baby can pass through it and down the birth canal (your vagina). You’ll need to push very hard and follow the midwives instructions, and only push when she says so (breathe in-between) to prevent tearing. When the baby’s head reaches the outside world the midwife may say “it’s crowning” and may suggest you reach down and feel the top of the baby’s head. The head is usually the toughest bit to push out and you should get a moment’s breather before the rest of the body follows. The cord will then be clamped and usually cut.

Stage 3
A little while after your baby is born your womb will continue contracting and naturally push the placenta out. You may have been given an injection of syntometrine just after the birth to speed this process up.

1788683_med-small

What happens next?
After he is born, your baby will have a quick check (known as the APGAR test to assess his heart rate, breathing, colour, muscle tone and reflexes). He’ll also be weighed and measured, wiped and wrapped and handed back to you. Finally the midwife will check the placenta to make sure none has been left behind, and any tear or cut in your vagina will be stitched up.

Isnin, 21 Februari 2011

Ayat - ayat ruqyah

dpt ni,dr blog Taman lagu...hrp,dpt sama2 kita berkongsi ilmu...


Sebelum kita memperdengarkan ruqyah ini, eloklah kita ketahui serba sedikit apakah itu ruqyah.

Definisi Ruqyah

Makna ruqyah secara terminologi adalah al-‘udzah (sebuah perlindungan) yang digunakan untuk melindungi orang yang terkena penyakit, seperti panas karena disengat binatang, kesurupan, dan yang lainnya. (Lihat An-Nihayah fi Gharibil Hadits karya Ibnul Atsir rahimahullahu 3/254)

Secara terminologi, ruqyah terkadang disebut pula dengan ‘azimah. Al-Fairuz Abadi berkata: “Yang dimaksud ‘azimah-‘azimah adalah ruqyah-ruqyah. Sedangkan ruqyah yaitu ayat-ayat Al-Qur`an yang dibacakan terhadap orang-orang yang terkena berbagai penyakit dengan mengharap kesembuhan.” (Lihat Al-Qamus Al-Muhith pada materi)

Adapun makna ruqyah secara etimologi syariat adalah doa dan bacaan-bacaan yang mengandung permintaan tolong dan perlindungan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala untuk mencegah atau mengangkat bala/penyakit. Terkadang doa atau bacaan itu disertai dengan sebuah tiupan dari mulut ke kedua telapak tangan atau anggota tubuh orang yang meruqyah atau yang diruqyah. (Lihat transkrip ceramah Asy-Syaikh Shalih bin ‘Abdul ‘Aziz Alus-Syaikh yang berjudul Ar-Ruqa wa Ahkamuha oleh Salim Al-Jaza`iri, hal. 4)
Tentunya ruqyah yang paling utama adalah doa dan bacaan yang bersumber dari Al-Qur`an dan As-Sunnah. (Ibid, hal. 5)

Sumber asysyariah

Perdengarkan rukyah ini.

Dengar MP3 RUQYAH SYARIAH sehingga tamat menggunakan HEADPHONE dengan volume yang kuat.
Pejamkan mata dan jangan ikut bacaan ayat-ayat ini baik dimulut atau dihati.

Perhatikan setelah selesai :

denyutan jantung makin kencang
badan begegar
ada benda bergerak-gerak bawah kulit
mengantuk/menguap
batuk
gelisah
panas di tengkuk

Jika ada mengalami sebahagian simptom-simptom di atas, kemungkinan besar ada jin yg menghuni tubuh anda. RUQYAH MP3 amat bagus diperdengarkan 3 kali sehari bagi mereka yg mengalami gangguan jin,kerana fadhilat ayat-ayat tersebut amat mustajab bagi mengusir jin-jin jahat/sihir serta memagar diri kita.

Selain itu pesakit kena juga baca banyak-banyak baca dalam hati tak kira masa dan tempat zikir ‘THO HA’ (Surah Taha, ayat 1)

Kesannya selepas baca zikir itu adalah kita akan sendawa… Kira jin-jin dalam badan tu sakit dan kepanasan..Dengan mendengar MP3 ruqyah ini, insyaAllah mampu menyembuh segala penyakit misteri antaranya:-

Fikiran runsing/jiwa gelisah/khayalan
Pembatal Sihir (Saka/Santau)
Pagar Rumah (Pengusir Jin & Syaitan)
Ketenangan Rumah tangga
Anak-anak meragam/menagis tengah malam
Penambat kasih sayang antara anak/ibubapa
Pendarahan berpanjangan bagi wanita (istihadah)
Menguatkan ingatan dan hafalan dalam pembelajaran
MP3 Ruqyah

Cara Menggunakan MP3 Ruqyah

Bagi kesihatan diri dan keluarga,pasangkan mp3 ini didalam rumah/premis perniagaan 3 kali sehari atau pasangkan dari malam sampai pagi (auto repeat).
Bagi pesakit gangguan jin,dilarang memasangnya di dalam kereta, kesannya akan mengakibatkan kita mengantuk dan mengganggu pemanduan.
Bagi anak-anak yang menangis diwaktu malam,anda perlu pasangkan dengan kuat,insyaAllah jin/syaitan akan lari dari mengganggu anak-anak anda.
Untuk merawat histeria, sihir, saka dan lambat jodoh, sediakan 3 botol besar air mineral,buka penutupnya dan pasangkan mp3 ruqyah ini 3 round sebelah air tadi (kira-kira 1jam 20minit).Air tadi dibuat minum seteguk untuk 3x sehari dan lakukan hari berikutnya sehingga air tadi habis.Tiap-tiap lepas solat perlu baca qursy 3 kali dan al insyirah 3 kali secara istiqomah. Kemudian sebelah malamnya pula, mp3 ruqyah ini hendaklah dipasang dari malam sampai pagi selama sebulan.
Bagi memulihkan rumah/premis perniagaan yang bermasalah,cuma pasangkan 3 kali sehari untuk 3 hari berturut-turut.
Jika kita sering mengalami masalah malas dan badan terasa berat,perdengarkan mp3 ruqyah ini 3 kali sehari,insyaAllah kita akan cergas dan kembali bersemangat.

*BAGI UNTUK MENDAPATKAN KESEMBUHAN YANG MAKSIMUM BILA MENDENGAR MP3 RUQYAH INI,SILA PEJAMKAN MATA DAN DENGAR SEHINGGA TAMAT TANPA MENGIKUT BACAANNYA DIMULUT ATAUPUN DIHATI*

No Nama Surah Juzuk Ayat
1 Al-Fatihah 1 Seluruhnya
2 Al-Baqarah 1 1-5
3 Al-Baqarah 1 102
4 Al-Baqarah 2 163-164
5 Al-Baqarah (Ayatul Kursi) 3 255
6 Al-Baqarah 3 285-286
7 Ali-Imran 3 18-19
8 Al-'Araf 8 54-56
9 Al-'Araf 9 117-122
10 Yunus 11 81-82
11 Toha 16 69
12 Al-Mukminun 18 115-118
13 As-Soffaat 23 1-10
14 Al-Ahqaaf 26 29-32
15 Ar-Rahman 27 33-36
16 Al-Hasyr 28 21-24
17 Al-Jin 29 1-9
18 Al-Ikhlas 30 Seluruhnya
19 Al-Falaq 30 Seluruhnya
20 An-Naas 30 Seluruhnya

perkataan M.Fitri

Fitri dah stat menyebut perkataan2..contoh: pisang....tp,dia sebut bunyi tu,lain mcm cikit..wat ummi ketawa...jangan....bila ummi larang,kata jangan,dia msti ulang perkataan jangan,tp,ln mcm jugak sebutannyer...tp,ade jg bunyi...

ayah......perkataan ayahpun,kdg2 "a" tu,x jd...jd sebut mcm "e"...kdg2 kene sebutannya...

duduk....perkataan duduk,kdg sebut "duk" jer...kdg tu,sebut penuh...

tp,bila tgk iklan y ada singa,kuda...msti dia keluarkan bunyi "booh"...dia msti ingt tu lembu...kalu blik Kedah,hri2 tgk lembu...

bila tv azan pun,tgk jer kepala dia tgk n dgr tv tu...

semalam,dia buka buku I WONDER WHY...dia asyik jer tgk baby Zirafah dlm buku tu...
kejap2 dia ulang buka n tgk baby Zirafah tu lg...:)

alhamdulillah,bangun pg tiap2 hari,x da merengek2...x da nak nangis2 walaupun kdg,ayah x da dok tunggu fitri...

Belut Goreng

pg td,tiba2 ayah sebut ttg ika pun dah ade?...nak dpt new bby la...k.ayu,tahniah la,bulan 7 ni,dpt cucu sorg lg...umi ty,mcm ne leh tau ttg ika?rupanya,ayah minta tolong k.Ayu masakkan belut goreng...hehe...k.ayu ty,kamal y teringin ker,nwl y nak?...
so,k.Ayu tau la,y nwl tgh pregnan...rupanya,ayah ingt jgk ape y ummi nak mkn ritu..
yela,ayah kata,nak mkn,tgu blik Ipoh la..

menyusahkan k.Ayu plak ayah ni..tp,alhamdulillah,da y sudi nak mskkn utk ummi..

Ahad, 20 Februari 2011

perkembangan kandunganku

x sangka,dah msuk 32 minggu la this week...dah 8 bulan...awal bulan 3 nnti,kene stat mkn ubat y k.ain bg tu...first kandungan ritu,x sempt pun mkn ubt tu...
alhamdulilah,,kandungan pun ok...ptg ni,bru nak p klinik,hope,hb ok...

dah lama x jpe k.ain,,nnti nak ajak ayah p jpe...bla2 ayah free la...
tu je blum minta kat ayah lg...tu pun,ayah dah beli durian semlm,ty,ape lg y ayah x penuhi permintaan ummi lg?...ni,bab2 mkn la...y rs2 teringin2 tu...hehe.

Jalan-Jalan

ahad,20 Februari 2011...ayah cdg bw anak p mandi kolam kat Pasir Salak Resort...p cna...kamera plak ayh terlupa bw...so,x jd mndi kat cna la...mmg jln2 btul2 la...
lastly,singgah ke pekan sari Changkat lada...bw Fitri jln2...n sempt mkn roti canai..
pastu,trus blik umah la...n ayah singgah beli durian..hehe...dpt jg mkn durian,ritu cuti,dah mkn durian y abg Jen anto ke umah..
ptg tu,mkn la...Fitri geleng2 kepala x nak mkn...tp,bila tgk ummi n ayah mkn cam sedap jer..dia pun cobek2 ulas2 buah tu...jilat2 jugak dia...hehe...dah rasa sedap la tu...
lau x mkn durian,bukan cucu abah wan la...hehe...sayang x tgkp gmbr time Fitri jilat2 jari n comot mkn durian tu..

Rabu, 16 Februari 2011

teknik epidural atasi sakit bersalin

mmm....semalam buka web,cri maklumat ttg tanda2 bersalin..n terjumpe plak artikel ttg mslh seorg ibu y pnh bersalin n uri lekat..bermakna,ummi pun mengalami keadaan yang sama mcm dia jugak..rasa takut,risau tu tetap ada,tp,insyaAllah,moga Alah memudahkan ummi bersalin anak kedua ni.


Teknik epidural atasi sakit bersalin

Soalan:


Saya seorang ibu kepada tiga anak perempuan. Ketika saya melahirkan anak bongsu, saya mengalami masalah uri melekat di dinding rahim. Saya ingin mengetahui punca berlakunya uri melekat dan adakah cara untuk mengelakkannya? Saya diberitahu saya berisiko untuk mengalaminya lagi pada kelahiran akan datang.

Suami berhasrat untuk menambah lagi seorang anak tetapi saya masih berasa fobia kerana kesakitan mengeluarkan uri yang melekat lebih sakit daripada sakit melahirkan bayi. Diharap doktor dapat membantu. Terima kasih.


Sumber: Harian Metro


Jawapan:

Uri itu dikatakan melekat jika ia masih tidak dapat dikeluarkan dalam masa 30 hingga 60 minit selepas kelahiran bayi. Pengeluaran uri berlaku apabila rahim sudah mula mengecut, membenarkan uri itu bercerai dari tempat melekat pada lapisan dalam rahim.

Proses ini berlaku dengan lancar membabitkan 98 peratus wanita yang bersalin. Kebanyakan uri yang ‘melekat’ sebenarnya mengambil masa yang lebih lama untuk diceraikan. Bila diberi masa lagi, didapati ia boleh dikeluarkan dengan normal tanpa masalah. Tetapi baki dua peratus lagi, uri tidak terpisah atau melekat dalam keadaan yang tidak normal sehingga tidak boleh dipisahkan langsung.

Bila ini berlaku, keadaan yang paling bahaya yang boleh terjadi ialah pendarahan tidak terkawal. Di Malaysia, penyebab utama kematian wanita mengandung ialah pendarahan selepas bersalin - iaitu membabitkan 23 peratus daripada semua kes kematian ibu hamil dan lepas bersalin. Daripada jumlah ini, salah satu sebabnya ialah uri melekat luar biasa.

Punca utama uri melekat antaranya ialah mungkin pernah berlaku luka di bahagian rahim (pembedahan pernah dilakukan pada rahim) atau apabila terjadi uri melekat tidak normal yang di panggil ‘placenta accreta’.

*(ummi x pnah wat operation,mgkin ummi mngalami "PLACENTA ACCRETA"..URI MELEKAT X NORMAL)

Uri biasanya berada pada satu lapisan saja dalam rahim. Tetapi, ada yang boleh menembusi lapisan ini untuk melekat pada bahagian yang lebih dalam iaitu di lapisan otot rahim.

Bila otot mengelilingi bahagian uri ini, memang berlaku uri meletak dengan kuat dan tidak boleh dipisahkan. Oleh itu, selepas bersalin, rahim tidak dapat mengecut dengan sempurna untuk menghentikan pendarahan. Dalam keadaan yang normal apabila uri sudah berpisah dan dikeluarkan, salur darah pada rahim yang terdedah akan tertutup semula apabila saiz rahim mengecil dengan mengecut.

Mereka yang lebih berisiko tinggi ialah mereka yang pernah ada uri melekat pada kandungan sebelum itu dan yang pernah mengalami luka pada rahim seperti pembedahan untuk fibroid.

*(MGKINKAH UMMI JG MASIH BERISIKO ALAMI URI LEKAT LG?)

Pembedahan cesarean juga memberi risiko yang lebih tinggi untuk placenta accreta dan dalam kes uri di bahagian bawah rahim (placenta praevia) yang melalui pembedahan, kejadian placenta accreta lebih tinggi pada kandungan yang seterusnya.

Lain-lain risiko termasuk kelahiran tidak cukup bulan dan mereka yang sudah kerap kali bersalin.

Bagaimanapun, dengan pengawasan dan perhatian yang rapi, keadaan yang cemas boleh dielakkan. Harus diingati kebanyakan kes uri melekat ialah kerana ia mengambil masa yang lebih lama daripada biasa, atau cuma sebahagian kecil dari uri sahaja yang terbabit.

Apa yang biasa dilakukan ialah memberi masa yang lebih lama sebelum cuba menarik uri lagi. Barangkali inilah yang terjadi pada puan. Ia terasa lebih sakit kerana pemeriksaan yang dilakukan ke dalam faraj lebih dalam, lebih-lebih lagi selepas bersalin, tisu sekelilingnya amat sensitif dan ada juga bahagian yang luka.

Jika ini masih tidak berjaya, persiapan untuk mengeluarkan uri di dewan bedah akan dilakukan seandainya berlaku pendarahan yang teruk. Jika perdarahan tidak boleh dikawal, pembedahan untuk mengeluarkan rahim mungkin perlu untuk menyelamatkan nyawa.

*(MMG UMMI ADA PENGALAMN KE DEWAN BEDAH,KENE CUCUK BIUS DI BELAKANG PUN TERSA SAKIT..SAKIT DLM PERUT JG..TP,PROSES MENGELUARKAN URI TU,UMMI X RASA PER COZ DAH BIUS PINGGANG KE BWH..NAK KATA RASA PENING,X JG..COZ DARAH BYK KUAR..KENE TAMBH DARAH 2PEK TU..DGN AIR LG..Y INGT,FITRI LAHIR 2.08PTG,6.30 PTG TU BRU DEPA TOLAK UMMI P DEWAN BEDAH..MGRIB BRU KUAR N SETTLE SUMO..WAKTU TU,ADIK IPAR N ABG TGU..DA KWN ABG Y DTG,TP,X DPT JPE LA,COZ ADA KOMPLIKASI MCM NI..MLM TU,MAK SAMPI DGN MAK NGAH BUSRO,N MAK NJANG..RASA NAK MKN PUN X LALU,TP,MAK SUAP JGK MKN NASI..)

Selain itu, penggunaan ubat-ubatan yang semakin khusus yang ada sekarang menurunkan insiden kes perdarahan yang serius. Ubat-ubatan ini menolong dalam kontraksi rahim yang efektif dan berpanjangan.

Antara cara untuk menahan sakit bersalin ialah dengan teknik epidural - satu jenis bius separuh badan. Dengan cara ini, sakit bersalin tidak dirasai termasuk pelbagai lagi pemeriksaan yang perlu dilakukan. Ia diberi ketika mula sakit hendak bersalin. Mungkin puan boleh mencuba cara ini untuk mengelak rasa sakit bersalin dan kalaulah (harapnya tidak) uri melekat sekali lagi, sakit untuk mengeluarkannya tidak akan dirasai seperti dulu.

Khamis, 10 Februari 2011

kek kukus

baru ni,buat kek kukus...satu bhn jer x cukup,SERBUK KOKO...huhu,tp,wat jugak coz nak mkn...ganti dgn milo jer...gbr x der,coz kamera ayah pegang...alhamdulillah,jd la jugak...
cuma x jd mcm first time buat dulu,taun 2009,2bulan sblm Fitri lahir..
cdg2 nak buat apam kukus plak...rini,ptg,kalu Fitri x meragam,leh mulakn projek...
hehe...mg2 menjadi...nak mkn tu cikit jer,x per...leh bg kat jiran kalu bnyk...

Selasa, 8 Februari 2011

perkembangan kandunganku

minggu ni,dah masuk 30 week...lepas ni,kene p klinik 2minggu sekali...next week kna p scan kat klnik bota kiri...n minggu lg satu kene p klinik,cek plak...
denyutan jantung baby ok...alhamdulillah, semalam pun,Fitri x bnyk meragam nyer...letih kot.dah bw ke sekolah tgk bola baling..tapi jap jer..
dah seronok main kat luar,nangis plak bla msuk dlm rumah...huhu...jenuh jgak ummi nak pujuk..tp,alhamdulilah,nangis jap je..
bancuh susu...n mkn nasi,2x ummi tambah nasi utk Fitri..lalu jer dia mkn,dgn lauk daging arnab y masih berbaki tu...mkn dah suap sendiri...ummi nak suap pun dah x mahu.

Sabtu, 5 Februari 2011

perkembangan kandunganku

Kini masuk minggu ke-28, bermakna kita hanya tinggal lagi 3 bulan sebelum saat kelahiran yang ditunggu-tunggu tiba. Puan mungkin akan menjadi sedikit pelupa, kekok dan agak janggal. sepanjang bulan-bulan terakhir ini, bayi kita juga telah mula menyimpan bekalan lemak dalam badan. Selain itu puan juga mungkin akan mengalami sakit ulu hati, senak dan kadang-kadang kejang pada bahagian betis. Jangan terkejut jika kita akan berhadapan dengan kontraksi. Ia bukan kontraksi untuk melahirkan tetapi ia sebalik adalah kontaksi kecil yang dipanggil iBraxton Hiksi. Sepanjang kehamilan kita cuba elakkan daripada berfikir perkara-perkara buruk atau negetif. Banyakkan membaca majalah-majalah atau menonton rancangan tv yang berfaedah untuk minda dan perkembangan kehamilan kita.

* fisrt time pregnant ritu,x de plak kejang2 kaki bla bngun tido,@ tejaga tgh mlm...
but,kali ni,da bpe kali,jd kejang kaki...bertukar2 kaki,kadg tu knn,kadg tu kiri..
mgkin sbb mkn ubt x ikut jadual...so,kene ubah sikap tu cikit...rjin2 mkn ubt..lgpun,x de saper nak tlg ingtkan la...kene ingt2 sendiri...

Minggu ke-29. Postur kita akan kelihatan lebih besar pada bahagian hadapan. Pada masa ini kulit bayi dalam kandungan semakin merah. Namun ia kelihatan agak berkedut sedikit dan lelemak sudah mula terkumpul pada bahagian bawah kulit. Kelopak matanya juga telah terbuka dan sistem pendengaran telah terbentuk dengan sempurna.

Seterusnya minggu ke-30. Puan perlu banyak berehat. Jika puan tidak bekerja, pastikan puan mendapat rehat yang cukup pada hari siang. Pada waktu malamnya pula, pastikan puan tidur awal dan dapat tidur dengan selesa. Tips tidur - angkat sedikit kaki dan letakkan beberapa biji bantal di bawahnya. Jadi minggu-minggu terakhir ini kita secara rumusannya perlukan rehat yang cukup dan selesa.

Memasuki minggu ke-31. Bagi sesetengah wanita hamil akan mendapati tanda kesan regangan merah pada perutnya. Manakala pada payu daranya pula akan kelihatan salur darah yang agak jelas timbul. Ketika ini kedudukan kepala bayi masih berada di bawah. Panjang badannya kini boleh mencecah 37 cm dengan berat 900 g.

perkembangan anak 1 tahun

perkembangan kakan-kanak 1 tahun....kanak-kanak yang berumur ini kebiasaanya mempunyai banyak kemahiran baru yang cuba diterokai misalnya:

1. Dari segi pendengaran mereka banyak memahami perkataan,arahan dan beberapa pernyataan dari kita terutama bagi ibunya. misalnya kita memberi arahan sebelum makan mesti membaca doa dan dia akan menadah tangan seolah-olah membaca doa dan bertepuk tangan semasa menyanyi lagu tepuk amai-amai.

2. Dari segi penglihatan pula mereka lebih cenderung untuk mendapatkan objek yang lebih jauh darinya mungkin dia pernah melihatnya ketika dia masih bayi, mungkin objk yang lebih jauh adalah lebih penting dalam perkembangan kanak-kanak pada waktu ini.

3. Dari segi pertuturan pula pada ketika ini mereka sudah pandai membuat banyak bunyi biasanya perkataan yang mula-mula mereka akan panggil adalah ayah dan ibunya iaitu terutama sekali ma, mi, pa, yah dll. kebayakan berbentuk vokal

Fitri pun dah setahun 5bln...kdg2...apa y ummi minta,bg arahan,dia faham..kita marah pun,memang dia faham..n akan nangis..huhu..

bertutur pun,sbb bnyk masa ngan ummi,selalu la sebut...mi...mi...lau bi...kdg2 bla ayah dia blik...lau nak mkn ker @ something,dia sebut ni...ni...

cma bla nangis jer...ummi x tau,ape x kene...lau susu x nak,nasi pun x nak...jenuh nak pujuk jgk...nak berdukung,sat2 tu bleh la...

y ummi tau,Fitri ni,x byk ragam...mainan y ada dlm umh,dia main sorg2...ummi pun dia x peduli.leh la ummi rest n wat keje2 ummi..cuma bru2 ni jer ln cikit...rjin cikit ragamnya...ummi pun rasa letih..mg2 Fitri cept faham...x lama lg,dpt adik..nak tlg ummi jg adik...abg Fitri kene la dgr ckp ummi ngan ayah...:)

Khamis, 3 Februari 2011

Kek Coklat Tanpa Telur

Kek Coklat Tanpa Telur

kejohanan ping pong

sabtu lepas,kene bw budak p lawan ping pong kat SM Raja Nazrin Shah (Sarjana)...
btolak pkul 7.45 pg...pusingan pertama kene main 3 set...SK Lambor Kanan vs SK Dato' Sagor...2-1...kira ok la Naim main...lgpun,x sempat berlatih pun...bola bnyk dia bg bling naik..taun dpan,ada lg...kalu dia nak msuk..cikgu Zahadi leh tlg train..

sedap jer Fitri makan

mmm...Fitri makan plak dging arnab y mak tok msk wat rendang...
sedap kot...ummi pun,dah abis mkn nasi,ratah jer plak...cma msih tggl berbaki lg...
dah byk bw blik lambor...ayahpun x mkn nasi,lau x msti dah abis lauk tu...
msuk dlm peti la...kdg tu,nak msk lauk sejenis dua,rs x berbaloi...nak mkn bedua ngan anak jer..tu kdg2 beli je kat sekolah lauk pauk nyer..kdg tu,smpi jer umah,Fitri trus nak mkn nsi...ummi plak bru nnak msk...cian ank ummi kene tunggu lama cikit..
x da lauk,ummi goreng telur la...hehe..taruk kicap..

Ahad, 30 Januari 2011

ragam anak

mcm2 ragam fitri skrg ni...nak p mn2,dah pndai trik tgn ummi...dgn ayah x bpe peduli..
hr tu,nak isi srung bntal bby,hehe...bntal kecik tu,dia dh pegang n x bg ummi dah..dia amik n baring atas bntal tu.mm...insyaAllah,lau ummi smpat n ada masa...ummi wat satu lg bntal kecik utk Fitri...nnti,x da la nk berebut ngan new baby..

balik kampung

x sangka,rezki....dpt mkn rendang arnab...Fitri je x rasa lg...
dlm 8 ekor kot abg jen tlg sembelih.dah bnyk arnab y abg tarmim bela.dulu2,dah pnh mkn,time mak bela arnab.tp,dah lm dah.waktu sekolah rendah dulu kot..fitri blik kg pun seronok,main ngan abg akil...
ada kwn...
Terdapat ralat dalam alat ini

Senarai Blog Saya

Cari Blog Ini

Catatan Popular