Sabtu, 5 Februari 2011

perkembangan anak 1 tahun

perkembangan kakan-kanak 1 tahun....kanak-kanak yang berumur ini kebiasaanya mempunyai banyak kemahiran baru yang cuba diterokai misalnya:

1. Dari segi pendengaran mereka banyak memahami perkataan,arahan dan beberapa pernyataan dari kita terutama bagi ibunya. misalnya kita memberi arahan sebelum makan mesti membaca doa dan dia akan menadah tangan seolah-olah membaca doa dan bertepuk tangan semasa menyanyi lagu tepuk amai-amai.

2. Dari segi penglihatan pula mereka lebih cenderung untuk mendapatkan objek yang lebih jauh darinya mungkin dia pernah melihatnya ketika dia masih bayi, mungkin objk yang lebih jauh adalah lebih penting dalam perkembangan kanak-kanak pada waktu ini.

3. Dari segi pertuturan pula pada ketika ini mereka sudah pandai membuat banyak bunyi biasanya perkataan yang mula-mula mereka akan panggil adalah ayah dan ibunya iaitu terutama sekali ma, mi, pa, yah dll. kebayakan berbentuk vokal

Fitri pun dah setahun 5bln...kdg2...apa y ummi minta,bg arahan,dia faham..kita marah pun,memang dia faham..n akan nangis..huhu..

bertutur pun,sbb bnyk masa ngan ummi,selalu la sebut...mi...mi...lau bi...kdg2 bla ayah dia blik...lau nak mkn ker @ something,dia sebut ni...ni...

cma bla nangis jer...ummi x tau,ape x kene...lau susu x nak,nasi pun x nak...jenuh nak pujuk jgk...nak berdukung,sat2 tu bleh la...

y ummi tau,Fitri ni,x byk ragam...mainan y ada dlm umh,dia main sorg2...ummi pun dia x peduli.leh la ummi rest n wat keje2 ummi..cuma bru2 ni jer ln cikit...rjin cikit ragamnya...ummi pun rasa letih..mg2 Fitri cept faham...x lama lg,dpt adik..nak tlg ummi jg adik...abg Fitri kene la dgr ckp ummi ngan ayah...:)

Tiada ulasan:

Senarai Blog Saya

Cari Blog Ini

Catatan Popular