Rabu, 23 Februari 2011

BIRTH:WHAT TO EXPECT



By the time you are in your third trimester, like most expecting moms, you are already predicting what your birth experience is going to be like. You may have heard stories from friends and family, but remember – no two birth experiences are the same for any woman.

Having said that, the basic physiological process of birth have been the same since time began. One thing is for sure: you will go through three distinct stages and at the end of your pregnancy. Here is how it happens.

1431870_med-small


Signs of Labour
When your baby is due you’ll be obsessed about whether or not labour has started. Was that a twinge? Is this it? But ask any expert and they’ll tell you – you’ll KNOW when labour has really started!

Here are the most common signs of labour and can happen at any time after 37 weeks and would be considered ‘normal’. If you have any of these symptoms before this time (or you have any concerns generally, – no matter what stage you are at) please contact your doctor immediately.

A show -You may find a phlegmy-looking discharge, perhaps a little blood stained, either in your knickers or on the loo paper after you’ve had a wee. This is when the mucus which covers the cervix, protecting your unborn baby from the outside world, comes away. However, this doesn’t mean that labour is about to happen and you could have a couple of weeks left to go. ACTION: Contact your doctor if there’s a lot of blood, otherwise hold tight and mention this at your next appointment.

Waters breaking – this is when the bag containing the amniotic fluid your baby has been using as his own private swimming pool for the past nine months, ruptures and the fluid starts to leak out. Your waters may go with a pop and a gush – or an almost unnoticeable trickle as though you’ve leaked a little urine. And some waters don’t break until full-blown labour, or at all! ACTION: Call your doctor. Your baby should, ideally, be born within the next 24 hours even if it means giving you a little help to get there to avoid the risk of infection.

Contractions starting – they may feel like backache or mild period pains under your bump (and you may experience diarrhoea at this time, it’s your body’s way of getting ready for birth), they are the surest sign that labour is beginning. ACTION: Relax. You’ve probably got plenty of time. Time the length of each contraction and the gap between them. Sometimes contractions stop for a few hours, even overnight, and this may not be your full, proper labour yet. But call the doctor when the contractions become strong and frequent (approximately 20 minutes apart) and be on your way to hospital when they are 10 minutes apart or lasting as long as 45 seconds each time.

773819_med-small



At The Hospital

When you arrive, a midwife or doctor will take a quick look at you and:

1. Ask about the length and frequency of your contractions and whether your waters have broken.
2. Take your blood pressure, pulse and temperature.
3. May give you an internal examination to see how dilated your cervix is.
4. Feel your bump to determine the position of the baby.
5. Strap two belts around your tummy and hook them up to a machine that monitors the baby’s heart rate and your contractions (only for around 20/30 minutes so not too long).
6. Take you to a delivery room if your baby is on his way, a ward if you’ve got a while to go, or send you home if your labour isn’t properly established yet.

What birth is like
The three distinct stages of labour are – the contractions, next the birth, and finally delivering the placenta.

Stage 1
By the power of your contractions and the pressure of your baby, your cervix (the opening to your womb) will start to open (dilate) to its maximum 10cm. Contractions will grow from feeling like mild period pains to being intensely painful. When your cervix is fully dilated you may go through ‘transition’, which is when you feel a huge pressure inside your bottom and an overwhelming urge to push.

Stage 2
Once your cervix is fully dilated, your baby can pass through it and down the birth canal (your vagina). You’ll need to push very hard and follow the midwives instructions, and only push when she says so (breathe in-between) to prevent tearing. When the baby’s head reaches the outside world the midwife may say “it’s crowning” and may suggest you reach down and feel the top of the baby’s head. The head is usually the toughest bit to push out and you should get a moment’s breather before the rest of the body follows. The cord will then be clamped and usually cut.

Stage 3
A little while after your baby is born your womb will continue contracting and naturally push the placenta out. You may have been given an injection of syntometrine just after the birth to speed this process up.

1788683_med-small

What happens next?
After he is born, your baby will have a quick check (known as the APGAR test to assess his heart rate, breathing, colour, muscle tone and reflexes). He’ll also be weighed and measured, wiped and wrapped and handed back to you. Finally the midwife will check the placenta to make sure none has been left behind, and any tear or cut in your vagina will be stitched up.

Isnin, 21 Februari 2011

Ayat - ayat ruqyah

dpt ni,dr blog Taman lagu...hrp,dpt sama2 kita berkongsi ilmu...


Sebelum kita memperdengarkan ruqyah ini, eloklah kita ketahui serba sedikit apakah itu ruqyah.

Definisi Ruqyah

Makna ruqyah secara terminologi adalah al-‘udzah (sebuah perlindungan) yang digunakan untuk melindungi orang yang terkena penyakit, seperti panas karena disengat binatang, kesurupan, dan yang lainnya. (Lihat An-Nihayah fi Gharibil Hadits karya Ibnul Atsir rahimahullahu 3/254)

Secara terminologi, ruqyah terkadang disebut pula dengan ‘azimah. Al-Fairuz Abadi berkata: “Yang dimaksud ‘azimah-‘azimah adalah ruqyah-ruqyah. Sedangkan ruqyah yaitu ayat-ayat Al-Qur`an yang dibacakan terhadap orang-orang yang terkena berbagai penyakit dengan mengharap kesembuhan.” (Lihat Al-Qamus Al-Muhith pada materi)

Adapun makna ruqyah secara etimologi syariat adalah doa dan bacaan-bacaan yang mengandung permintaan tolong dan perlindungan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala untuk mencegah atau mengangkat bala/penyakit. Terkadang doa atau bacaan itu disertai dengan sebuah tiupan dari mulut ke kedua telapak tangan atau anggota tubuh orang yang meruqyah atau yang diruqyah. (Lihat transkrip ceramah Asy-Syaikh Shalih bin ‘Abdul ‘Aziz Alus-Syaikh yang berjudul Ar-Ruqa wa Ahkamuha oleh Salim Al-Jaza`iri, hal. 4)
Tentunya ruqyah yang paling utama adalah doa dan bacaan yang bersumber dari Al-Qur`an dan As-Sunnah. (Ibid, hal. 5)

Sumber asysyariah

Perdengarkan rukyah ini.

Dengar MP3 RUQYAH SYARIAH sehingga tamat menggunakan HEADPHONE dengan volume yang kuat.
Pejamkan mata dan jangan ikut bacaan ayat-ayat ini baik dimulut atau dihati.

Perhatikan setelah selesai :

denyutan jantung makin kencang
badan begegar
ada benda bergerak-gerak bawah kulit
mengantuk/menguap
batuk
gelisah
panas di tengkuk

Jika ada mengalami sebahagian simptom-simptom di atas, kemungkinan besar ada jin yg menghuni tubuh anda. RUQYAH MP3 amat bagus diperdengarkan 3 kali sehari bagi mereka yg mengalami gangguan jin,kerana fadhilat ayat-ayat tersebut amat mustajab bagi mengusir jin-jin jahat/sihir serta memagar diri kita.

Selain itu pesakit kena juga baca banyak-banyak baca dalam hati tak kira masa dan tempat zikir ‘THO HA’ (Surah Taha, ayat 1)

Kesannya selepas baca zikir itu adalah kita akan sendawa… Kira jin-jin dalam badan tu sakit dan kepanasan..Dengan mendengar MP3 ruqyah ini, insyaAllah mampu menyembuh segala penyakit misteri antaranya:-

Fikiran runsing/jiwa gelisah/khayalan
Pembatal Sihir (Saka/Santau)
Pagar Rumah (Pengusir Jin & Syaitan)
Ketenangan Rumah tangga
Anak-anak meragam/menagis tengah malam
Penambat kasih sayang antara anak/ibubapa
Pendarahan berpanjangan bagi wanita (istihadah)
Menguatkan ingatan dan hafalan dalam pembelajaran
MP3 Ruqyah

Cara Menggunakan MP3 Ruqyah

Bagi kesihatan diri dan keluarga,pasangkan mp3 ini didalam rumah/premis perniagaan 3 kali sehari atau pasangkan dari malam sampai pagi (auto repeat).
Bagi pesakit gangguan jin,dilarang memasangnya di dalam kereta, kesannya akan mengakibatkan kita mengantuk dan mengganggu pemanduan.
Bagi anak-anak yang menangis diwaktu malam,anda perlu pasangkan dengan kuat,insyaAllah jin/syaitan akan lari dari mengganggu anak-anak anda.
Untuk merawat histeria, sihir, saka dan lambat jodoh, sediakan 3 botol besar air mineral,buka penutupnya dan pasangkan mp3 ruqyah ini 3 round sebelah air tadi (kira-kira 1jam 20minit).Air tadi dibuat minum seteguk untuk 3x sehari dan lakukan hari berikutnya sehingga air tadi habis.Tiap-tiap lepas solat perlu baca qursy 3 kali dan al insyirah 3 kali secara istiqomah. Kemudian sebelah malamnya pula, mp3 ruqyah ini hendaklah dipasang dari malam sampai pagi selama sebulan.
Bagi memulihkan rumah/premis perniagaan yang bermasalah,cuma pasangkan 3 kali sehari untuk 3 hari berturut-turut.
Jika kita sering mengalami masalah malas dan badan terasa berat,perdengarkan mp3 ruqyah ini 3 kali sehari,insyaAllah kita akan cergas dan kembali bersemangat.

*BAGI UNTUK MENDAPATKAN KESEMBUHAN YANG MAKSIMUM BILA MENDENGAR MP3 RUQYAH INI,SILA PEJAMKAN MATA DAN DENGAR SEHINGGA TAMAT TANPA MENGIKUT BACAANNYA DIMULUT ATAUPUN DIHATI*

No Nama Surah Juzuk Ayat
1 Al-Fatihah 1 Seluruhnya
2 Al-Baqarah 1 1-5
3 Al-Baqarah 1 102
4 Al-Baqarah 2 163-164
5 Al-Baqarah (Ayatul Kursi) 3 255
6 Al-Baqarah 3 285-286
7 Ali-Imran 3 18-19
8 Al-'Araf 8 54-56
9 Al-'Araf 9 117-122
10 Yunus 11 81-82
11 Toha 16 69
12 Al-Mukminun 18 115-118
13 As-Soffaat 23 1-10
14 Al-Ahqaaf 26 29-32
15 Ar-Rahman 27 33-36
16 Al-Hasyr 28 21-24
17 Al-Jin 29 1-9
18 Al-Ikhlas 30 Seluruhnya
19 Al-Falaq 30 Seluruhnya
20 An-Naas 30 Seluruhnya

perkataan M.Fitri

Fitri dah stat menyebut perkataan2..contoh: pisang....tp,dia sebut bunyi tu,lain mcm cikit..wat ummi ketawa...jangan....bila ummi larang,kata jangan,dia msti ulang perkataan jangan,tp,ln mcm jugak sebutannyer...tp,ade jg bunyi...

ayah......perkataan ayahpun,kdg2 "a" tu,x jd...jd sebut mcm "e"...kdg2 kene sebutannya...

duduk....perkataan duduk,kdg sebut "duk" jer...kdg tu,sebut penuh...

tp,bila tgk iklan y ada singa,kuda...msti dia keluarkan bunyi "booh"...dia msti ingt tu lembu...kalu blik Kedah,hri2 tgk lembu...

bila tv azan pun,tgk jer kepala dia tgk n dgr tv tu...

semalam,dia buka buku I WONDER WHY...dia asyik jer tgk baby Zirafah dlm buku tu...
kejap2 dia ulang buka n tgk baby Zirafah tu lg...:)

alhamdulillah,bangun pg tiap2 hari,x da merengek2...x da nak nangis2 walaupun kdg,ayah x da dok tunggu fitri...

Belut Goreng

pg td,tiba2 ayah sebut ttg ika pun dah ade?...nak dpt new bby la...k.ayu,tahniah la,bulan 7 ni,dpt cucu sorg lg...umi ty,mcm ne leh tau ttg ika?rupanya,ayah minta tolong k.Ayu masakkan belut goreng...hehe...k.ayu ty,kamal y teringin ker,nwl y nak?...
so,k.Ayu tau la,y nwl tgh pregnan...rupanya,ayah ingt jgk ape y ummi nak mkn ritu..
yela,ayah kata,nak mkn,tgu blik Ipoh la..

menyusahkan k.Ayu plak ayah ni..tp,alhamdulillah,da y sudi nak mskkn utk ummi..

Ahad, 20 Februari 2011

perkembangan kandunganku

x sangka,dah msuk 32 minggu la this week...dah 8 bulan...awal bulan 3 nnti,kene stat mkn ubat y k.ain bg tu...first kandungan ritu,x sempt pun mkn ubt tu...
alhamdulilah,,kandungan pun ok...ptg ni,bru nak p klinik,hope,hb ok...

dah lama x jpe k.ain,,nnti nak ajak ayah p jpe...bla2 ayah free la...
tu je blum minta kat ayah lg...tu pun,ayah dah beli durian semlm,ty,ape lg y ayah x penuhi permintaan ummi lg?...ni,bab2 mkn la...y rs2 teringin2 tu...hehe.

Jalan-Jalan

ahad,20 Februari 2011...ayah cdg bw anak p mandi kolam kat Pasir Salak Resort...p cna...kamera plak ayh terlupa bw...so,x jd mndi kat cna la...mmg jln2 btul2 la...
lastly,singgah ke pekan sari Changkat lada...bw Fitri jln2...n sempt mkn roti canai..
pastu,trus blik umah la...n ayah singgah beli durian..hehe...dpt jg mkn durian,ritu cuti,dah mkn durian y abg Jen anto ke umah..
ptg tu,mkn la...Fitri geleng2 kepala x nak mkn...tp,bila tgk ummi n ayah mkn cam sedap jer..dia pun cobek2 ulas2 buah tu...jilat2 jugak dia...hehe...dah rasa sedap la tu...
lau x mkn durian,bukan cucu abah wan la...hehe...sayang x tgkp gmbr time Fitri jilat2 jari n comot mkn durian tu..

Rabu, 16 Februari 2011

teknik epidural atasi sakit bersalin

mmm....semalam buka web,cri maklumat ttg tanda2 bersalin..n terjumpe plak artikel ttg mslh seorg ibu y pnh bersalin n uri lekat..bermakna,ummi pun mengalami keadaan yang sama mcm dia jugak..rasa takut,risau tu tetap ada,tp,insyaAllah,moga Alah memudahkan ummi bersalin anak kedua ni.


Teknik epidural atasi sakit bersalin

Soalan:


Saya seorang ibu kepada tiga anak perempuan. Ketika saya melahirkan anak bongsu, saya mengalami masalah uri melekat di dinding rahim. Saya ingin mengetahui punca berlakunya uri melekat dan adakah cara untuk mengelakkannya? Saya diberitahu saya berisiko untuk mengalaminya lagi pada kelahiran akan datang.

Suami berhasrat untuk menambah lagi seorang anak tetapi saya masih berasa fobia kerana kesakitan mengeluarkan uri yang melekat lebih sakit daripada sakit melahirkan bayi. Diharap doktor dapat membantu. Terima kasih.


Sumber: Harian Metro


Jawapan:

Uri itu dikatakan melekat jika ia masih tidak dapat dikeluarkan dalam masa 30 hingga 60 minit selepas kelahiran bayi. Pengeluaran uri berlaku apabila rahim sudah mula mengecut, membenarkan uri itu bercerai dari tempat melekat pada lapisan dalam rahim.

Proses ini berlaku dengan lancar membabitkan 98 peratus wanita yang bersalin. Kebanyakan uri yang ‘melekat’ sebenarnya mengambil masa yang lebih lama untuk diceraikan. Bila diberi masa lagi, didapati ia boleh dikeluarkan dengan normal tanpa masalah. Tetapi baki dua peratus lagi, uri tidak terpisah atau melekat dalam keadaan yang tidak normal sehingga tidak boleh dipisahkan langsung.

Bila ini berlaku, keadaan yang paling bahaya yang boleh terjadi ialah pendarahan tidak terkawal. Di Malaysia, penyebab utama kematian wanita mengandung ialah pendarahan selepas bersalin - iaitu membabitkan 23 peratus daripada semua kes kematian ibu hamil dan lepas bersalin. Daripada jumlah ini, salah satu sebabnya ialah uri melekat luar biasa.

Punca utama uri melekat antaranya ialah mungkin pernah berlaku luka di bahagian rahim (pembedahan pernah dilakukan pada rahim) atau apabila terjadi uri melekat tidak normal yang di panggil ‘placenta accreta’.

*(ummi x pnah wat operation,mgkin ummi mngalami "PLACENTA ACCRETA"..URI MELEKAT X NORMAL)

Uri biasanya berada pada satu lapisan saja dalam rahim. Tetapi, ada yang boleh menembusi lapisan ini untuk melekat pada bahagian yang lebih dalam iaitu di lapisan otot rahim.

Bila otot mengelilingi bahagian uri ini, memang berlaku uri meletak dengan kuat dan tidak boleh dipisahkan. Oleh itu, selepas bersalin, rahim tidak dapat mengecut dengan sempurna untuk menghentikan pendarahan. Dalam keadaan yang normal apabila uri sudah berpisah dan dikeluarkan, salur darah pada rahim yang terdedah akan tertutup semula apabila saiz rahim mengecil dengan mengecut.

Mereka yang lebih berisiko tinggi ialah mereka yang pernah ada uri melekat pada kandungan sebelum itu dan yang pernah mengalami luka pada rahim seperti pembedahan untuk fibroid.

*(MGKINKAH UMMI JG MASIH BERISIKO ALAMI URI LEKAT LG?)

Pembedahan cesarean juga memberi risiko yang lebih tinggi untuk placenta accreta dan dalam kes uri di bahagian bawah rahim (placenta praevia) yang melalui pembedahan, kejadian placenta accreta lebih tinggi pada kandungan yang seterusnya.

Lain-lain risiko termasuk kelahiran tidak cukup bulan dan mereka yang sudah kerap kali bersalin.

Bagaimanapun, dengan pengawasan dan perhatian yang rapi, keadaan yang cemas boleh dielakkan. Harus diingati kebanyakan kes uri melekat ialah kerana ia mengambil masa yang lebih lama daripada biasa, atau cuma sebahagian kecil dari uri sahaja yang terbabit.

Apa yang biasa dilakukan ialah memberi masa yang lebih lama sebelum cuba menarik uri lagi. Barangkali inilah yang terjadi pada puan. Ia terasa lebih sakit kerana pemeriksaan yang dilakukan ke dalam faraj lebih dalam, lebih-lebih lagi selepas bersalin, tisu sekelilingnya amat sensitif dan ada juga bahagian yang luka.

Jika ini masih tidak berjaya, persiapan untuk mengeluarkan uri di dewan bedah akan dilakukan seandainya berlaku pendarahan yang teruk. Jika perdarahan tidak boleh dikawal, pembedahan untuk mengeluarkan rahim mungkin perlu untuk menyelamatkan nyawa.

*(MMG UMMI ADA PENGALAMN KE DEWAN BEDAH,KENE CUCUK BIUS DI BELAKANG PUN TERSA SAKIT..SAKIT DLM PERUT JG..TP,PROSES MENGELUARKAN URI TU,UMMI X RASA PER COZ DAH BIUS PINGGANG KE BWH..NAK KATA RASA PENING,X JG..COZ DARAH BYK KUAR..KENE TAMBH DARAH 2PEK TU..DGN AIR LG..Y INGT,FITRI LAHIR 2.08PTG,6.30 PTG TU BRU DEPA TOLAK UMMI P DEWAN BEDAH..MGRIB BRU KUAR N SETTLE SUMO..WAKTU TU,ADIK IPAR N ABG TGU..DA KWN ABG Y DTG,TP,X DPT JPE LA,COZ ADA KOMPLIKASI MCM NI..MLM TU,MAK SAMPI DGN MAK NGAH BUSRO,N MAK NJANG..RASA NAK MKN PUN X LALU,TP,MAK SUAP JGK MKN NASI..)

Selain itu, penggunaan ubat-ubatan yang semakin khusus yang ada sekarang menurunkan insiden kes perdarahan yang serius. Ubat-ubatan ini menolong dalam kontraksi rahim yang efektif dan berpanjangan.

Antara cara untuk menahan sakit bersalin ialah dengan teknik epidural - satu jenis bius separuh badan. Dengan cara ini, sakit bersalin tidak dirasai termasuk pelbagai lagi pemeriksaan yang perlu dilakukan. Ia diberi ketika mula sakit hendak bersalin. Mungkin puan boleh mencuba cara ini untuk mengelak rasa sakit bersalin dan kalaulah (harapnya tidak) uri melekat sekali lagi, sakit untuk mengeluarkannya tidak akan dirasai seperti dulu.

Khamis, 10 Februari 2011

kek kukus

baru ni,buat kek kukus...satu bhn jer x cukup,SERBUK KOKO...huhu,tp,wat jugak coz nak mkn...ganti dgn milo jer...gbr x der,coz kamera ayah pegang...alhamdulillah,jd la jugak...
cuma x jd mcm first time buat dulu,taun 2009,2bulan sblm Fitri lahir..
cdg2 nak buat apam kukus plak...rini,ptg,kalu Fitri x meragam,leh mulakn projek...
hehe...mg2 menjadi...nak mkn tu cikit jer,x per...leh bg kat jiran kalu bnyk...

Selasa, 8 Februari 2011

perkembangan kandunganku

minggu ni,dah masuk 30 week...lepas ni,kene p klinik 2minggu sekali...next week kna p scan kat klnik bota kiri...n minggu lg satu kene p klinik,cek plak...
denyutan jantung baby ok...alhamdulillah, semalam pun,Fitri x bnyk meragam nyer...letih kot.dah bw ke sekolah tgk bola baling..tapi jap jer..
dah seronok main kat luar,nangis plak bla msuk dlm rumah...huhu...jenuh jgak ummi nak pujuk..tp,alhamdulilah,nangis jap je..
bancuh susu...n mkn nasi,2x ummi tambah nasi utk Fitri..lalu jer dia mkn,dgn lauk daging arnab y masih berbaki tu...mkn dah suap sendiri...ummi nak suap pun dah x mahu.

Sabtu, 5 Februari 2011

perkembangan kandunganku

Kini masuk minggu ke-28, bermakna kita hanya tinggal lagi 3 bulan sebelum saat kelahiran yang ditunggu-tunggu tiba. Puan mungkin akan menjadi sedikit pelupa, kekok dan agak janggal. sepanjang bulan-bulan terakhir ini, bayi kita juga telah mula menyimpan bekalan lemak dalam badan. Selain itu puan juga mungkin akan mengalami sakit ulu hati, senak dan kadang-kadang kejang pada bahagian betis. Jangan terkejut jika kita akan berhadapan dengan kontraksi. Ia bukan kontraksi untuk melahirkan tetapi ia sebalik adalah kontaksi kecil yang dipanggil iBraxton Hiksi. Sepanjang kehamilan kita cuba elakkan daripada berfikir perkara-perkara buruk atau negetif. Banyakkan membaca majalah-majalah atau menonton rancangan tv yang berfaedah untuk minda dan perkembangan kehamilan kita.

* fisrt time pregnant ritu,x de plak kejang2 kaki bla bngun tido,@ tejaga tgh mlm...
but,kali ni,da bpe kali,jd kejang kaki...bertukar2 kaki,kadg tu knn,kadg tu kiri..
mgkin sbb mkn ubt x ikut jadual...so,kene ubah sikap tu cikit...rjin2 mkn ubt..lgpun,x de saper nak tlg ingtkan la...kene ingt2 sendiri...

Minggu ke-29. Postur kita akan kelihatan lebih besar pada bahagian hadapan. Pada masa ini kulit bayi dalam kandungan semakin merah. Namun ia kelihatan agak berkedut sedikit dan lelemak sudah mula terkumpul pada bahagian bawah kulit. Kelopak matanya juga telah terbuka dan sistem pendengaran telah terbentuk dengan sempurna.

Seterusnya minggu ke-30. Puan perlu banyak berehat. Jika puan tidak bekerja, pastikan puan mendapat rehat yang cukup pada hari siang. Pada waktu malamnya pula, pastikan puan tidur awal dan dapat tidur dengan selesa. Tips tidur - angkat sedikit kaki dan letakkan beberapa biji bantal di bawahnya. Jadi minggu-minggu terakhir ini kita secara rumusannya perlukan rehat yang cukup dan selesa.

Memasuki minggu ke-31. Bagi sesetengah wanita hamil akan mendapati tanda kesan regangan merah pada perutnya. Manakala pada payu daranya pula akan kelihatan salur darah yang agak jelas timbul. Ketika ini kedudukan kepala bayi masih berada di bawah. Panjang badannya kini boleh mencecah 37 cm dengan berat 900 g.

perkembangan anak 1 tahun

perkembangan kakan-kanak 1 tahun....kanak-kanak yang berumur ini kebiasaanya mempunyai banyak kemahiran baru yang cuba diterokai misalnya:

1. Dari segi pendengaran mereka banyak memahami perkataan,arahan dan beberapa pernyataan dari kita terutama bagi ibunya. misalnya kita memberi arahan sebelum makan mesti membaca doa dan dia akan menadah tangan seolah-olah membaca doa dan bertepuk tangan semasa menyanyi lagu tepuk amai-amai.

2. Dari segi penglihatan pula mereka lebih cenderung untuk mendapatkan objek yang lebih jauh darinya mungkin dia pernah melihatnya ketika dia masih bayi, mungkin objk yang lebih jauh adalah lebih penting dalam perkembangan kanak-kanak pada waktu ini.

3. Dari segi pertuturan pula pada ketika ini mereka sudah pandai membuat banyak bunyi biasanya perkataan yang mula-mula mereka akan panggil adalah ayah dan ibunya iaitu terutama sekali ma, mi, pa, yah dll. kebayakan berbentuk vokal

Fitri pun dah setahun 5bln...kdg2...apa y ummi minta,bg arahan,dia faham..kita marah pun,memang dia faham..n akan nangis..huhu..

bertutur pun,sbb bnyk masa ngan ummi,selalu la sebut...mi...mi...lau bi...kdg2 bla ayah dia blik...lau nak mkn ker @ something,dia sebut ni...ni...

cma bla nangis jer...ummi x tau,ape x kene...lau susu x nak,nasi pun x nak...jenuh nak pujuk jgk...nak berdukung,sat2 tu bleh la...

y ummi tau,Fitri ni,x byk ragam...mainan y ada dlm umh,dia main sorg2...ummi pun dia x peduli.leh la ummi rest n wat keje2 ummi..cuma bru2 ni jer ln cikit...rjin cikit ragamnya...ummi pun rasa letih..mg2 Fitri cept faham...x lama lg,dpt adik..nak tlg ummi jg adik...abg Fitri kene la dgr ckp ummi ngan ayah...:)

Khamis, 3 Februari 2011

Kek Coklat Tanpa Telur

Kek Coklat Tanpa Telur

kejohanan ping pong

sabtu lepas,kene bw budak p lawan ping pong kat SM Raja Nazrin Shah (Sarjana)...
btolak pkul 7.45 pg...pusingan pertama kene main 3 set...SK Lambor Kanan vs SK Dato' Sagor...2-1...kira ok la Naim main...lgpun,x sempat berlatih pun...bola bnyk dia bg bling naik..taun dpan,ada lg...kalu dia nak msuk..cikgu Zahadi leh tlg train..

sedap jer Fitri makan

mmm...Fitri makan plak dging arnab y mak tok msk wat rendang...
sedap kot...ummi pun,dah abis mkn nasi,ratah jer plak...cma msih tggl berbaki lg...
dah byk bw blik lambor...ayahpun x mkn nasi,lau x msti dah abis lauk tu...
msuk dlm peti la...kdg tu,nak msk lauk sejenis dua,rs x berbaloi...nak mkn bedua ngan anak jer..tu kdg2 beli je kat sekolah lauk pauk nyer..kdg tu,smpi jer umah,Fitri trus nak mkn nsi...ummi plak bru nnak msk...cian ank ummi kene tunggu lama cikit..
x da lauk,ummi goreng telur la...hehe..taruk kicap..
Terdapat ralat dalam alat ini

Senarai Blog Saya

Cari Blog Ini

Catatan Popular