Sabtu, 11 Julai 2009

minggu ke-27


Minggu ke-27 - Bayi sudah mula pandai menghisap ibu jari dan menelan air panas (cecair amnion) yang mengelilinginya. Air yang ditelan itu akan keluar daripada badannya sebagai air kencing. Tunas rasa bayi pada masa ini baru terbentuk. Ia sudah boleh bertindakbalas kepada rasa manis, masam dan pahit. Kelenjar peluhnya juga sudah mulai terbentuk dan bayi sudah boleh batuk dan tersedu.
Sepanjang kehamilan ini kita amat digalakkan memakai pakaian yang diperbuat dari kain kapas yang boleh menyerap haba dengan baik.
(isteri ~ Pakai pakaian yang diperbuat dari kain kapas yang boleh menyerap haba dengan baik)
bayi dalam perutku sudah berusia 27minggu....Alhamdulillah, skrg ini aku dapat rasakan pergerakan bayi dalam perutku semakin aktif dan kuat disebabkan saiznya yang semakin membesar. Untuk merangsang deria pendengarannya juga,aku selalu membaca al-Quran . baru-baru nie....tangan aku cepat merasa kebas...pegang jarum menjahit pun...lepas menjahit baju sedikit, tangan akan kebas..msj dr.Ain...ask why jadi mcm tu?...dr.ckp, dia nak jumpa...coz dia takut paras gula tinggi...dia ty da makan byk benda manis kot?aku ckp...memang ada...makan durian...rambutan...orang kata...memang pulun makan...sebab setakat ni...dua jenis buah tu..x da rasa muak lg berbanding benda yang betol2 teringin...asal dapat rasa sikit...pun jadila...lepas tu...x nak dah...
abang pulak...syg dah tau...walaupun rini teringin nak makan something...bukan dia x terus cari...tapi...take time nak bagi aku makan...kadang tu...teringin minggu ni...minggu depan baru dapat...syg faham...abang akan dapatkan juga walaupun dah lama syg teringin...walau pe pun...tq..syukran ye abang...sabar dgn karenah syg ni..

1 ulasan:

Penyelaras Bestari berkata...

Moga kesihatan kan wujud berpanjangan

Senarai Blog Saya

Cari Blog Ini

Catatan Popular